• L’Enfugida, Perpignan, Trabucaire, 2014, 133 p.

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Photographie de couverture Georges Souche
Photographie de couverture Georges Souche

 

E a la perfin quand comprenguèt qu’èra lo darrier còp que s’assetava sus lo fautuelh, a l’espèra dau roge empurat dau cèu, de la rara de la comba e dei crestencs, de l’azur s’anant venir violet, a degut se dire qu’èra temps, renonciant dificilament a aquela plaça que i restava dempuei d’annadas e d’annadas, a aquela contemplacion que leis imatges s’i mesclavan a bodre sens de ges de biais la destorbar ; retrasiá ansin un cèu inexistent coma se parla d’un sorrire escafat, despoblat d’estelas qu’anavan pauc a cha pauc, mai que foguèsse clara la nuech, s’alucant e s’abausissent per fin d’esposcar lo negrum de sei lutz ; lo rondinament e la retronada de l’espaci emplenavan la fin dau jorn, e foguèsse estat qu’un rotlament, auriá comolat lo mond en se mesclant au roncament dau ventre de la tèrra, au tremolament deis aubres, dei ròcas, de l’erbum e de l’aire entier : un afondrament, un aclapament mai fòrt que la fin dau jorn e la venguda suspresa de la nuech endralhant tot l’ostau vers l’escuresina, dau mens fins que lo mond venguèsse per ela, e totei leis Enfugidas, aquel abausonament espelissent dau ventre e i tornant, s’engolissent eu meteis lo mond, venent une esfèra pesuga e irregulara, una massa negra e rojassa bolhissenta de fuec, una bola dura e engrepesida, se replegant, se desgrunant per s’aprigondir, se fondre, se dissòuvre, trantalhant e brandilhant sus son aisse invesible ; lo plan, man virada vers lo cèu, paumes duberts, se derrunava pauc a cha pauc a dicha de la preséncia dei sornuras per s’arroquir e se vitrificar, matèria flotejant solitària au bèu de la nuech glaçada, rondinanta, bronzissenta : laissava ais òmes degun paisatge, deguna lenga, pas mai l’ombra d’un còs, e, unics eiretiers d’aqueu bosin e d’aqueu delegament, lo temps aclapaire que contunhariá son òbra etèrna e un soleu ennegrit, astre gelibrat, enfriunat e immobil, preséncia esperduda dau remembre de l’existéncia, lume freg.

 

Et quand elle comprit que c’était la dernière fois qu’elle s’asseyait sur le fauteuil, en attente du rouge de l’horizon embrasé, des confins de la combe des crêtes, et de l’azur devenant violet, elle dut se dire qu’il était temps, renonçant à cette place où elle demeurait depuis de longues années, à cette contemplation où les images s’entremêlaient à foison sans vraiment la perturber ; elle décrivait ainsi un ciel inexistant comme l’on parle d’un sourire effacé, dépeuplé d’étoiles qui allaient, cette nuit fût-elle assez claire, s’éclairer peu à peu et se disperser afin d’éclabousser de leurs lumières la noirceur. Le grondement et la vibration de l’espace emplissaient la fin du jour, ce roulement comblait l’univers entier en se mêlant au craquement de la terre, au tremblement des arbres, des rochers, de l’herbe et de l’air : un éboulement, un écroulement plus fort que cette fin et l’arrivée surprenante de la nuit entraînaient toute la maison vers l’obscurité, au moins jusqu’à ce que le monde vînt pour elle, et pour toutes les Enfuies, cet effondrement provenant du ventre et y retournant, le monde s’engloutissant lui-même, devenant une sphère pesante et irrégulière, une masse noire et rougeâtre bouillante de feu, une boule dure et pétrifiée, se repliant, s’égrenant afin de se rétracter, se fondre, se dissoudre, vacillant et oscillant sur son axe invisible ; elle vit le plateau, main tournée vers le ciel, paumes ouvertes, s’effondrer face à la présence des ténèbres pour se figer et se vitrifier, froid, matière flottant solitaire au cœur de la nuit glacée, grondante, morne : cette nuit n’accordait aux hommes aucun paysage, aucune langue, même pas l’ombre d’un corps, seuls, uniques héritiers de ce vacarme et de ce délitement, le temps qui continuerait son œuvre éternelle et, égaré au cœur de l’espace, un soleil obscur, astre gelé, effrité et immobile, présence éperdue du souvenir de l’existence, lumière froide.